Thalia

'Εργα Στρατηγικής Σημασίας

Προϋπολογισμός Έργου: €26 εκ.

Περιμετρικός Αυτοκινητόδρομος Λευκωσίας

Τοποθεσία Έργου: Από την περιοχή Ανθούπολης (Δήμος Λακατάμιας) μέχρι την Κοινότητα Ανάγυια

Περίοδος Υλοποίησης: 4ο τρίμηνο του 2024 – 4ο τρίμηνο 2027
Δικαιούχος/ Φορέας Υλοποίησης: Τμήμα Δημοσίων Έργων
Στοιχεία Επικοινωνίας

Χάρης Χριστοδούλου

Εκτελεστικός Μηχανικός,
Συντονιστής Πολιτικής Συνοχής
Τμήματος Δημοσίων Έργων

85%
Συνεισφορά ΕΕ

Κατά μέγιστο 85% επί των επιλέξιμων δαπανών

Σύντομη περιγραφή / Στόχος

 Ο Περιμετρικός Αυτοκινητόδρομος Λευκωσίας αποτελεί μέρος του προβλεπόμενου εθνικού δικτύου αυτοκινητοδρόμων της Κύπρου και αναπόσπαστο τμήμα του Κεντρικού Δικτύου (Core Network) του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ) (Trans- European Transport Network), καταδεικνύοντας την ευρωπαϊκή διάσταση του Έργου. Το γενικό έργο αφορά αυτοκινητόδρομο τεσσάρων λωρίδων κυκλοφορίας,  συνολικού μήκους 32 χλμ., που θα συνδέει τους αυτοκινητόδρομους που καταλήγουν στη Λευκωσία (Αυτοκινητόδρομος Λευκωσίας- Λεμεσός, Αυτοκινητόδρομος Λευκωσίας- Τροόδους και Αυτοκινητόδρομος Λευκωσίας- Παλαιχωρίου) και θα δρα ως παρακαμπτήριος για το Πολεοδομικό Συγκρότημα Λευκωσίας, εξυπηρετώντας δεκάδες δήμους και Κοινότητας της Επαρχίας Λευκωσίας. Στο παρόν στάδιο βρίσκεται υπό κατασκευή η Φάση Α1 που διαλαμβάνει το τμήμα από τον Αυτοκινητόδρομο Λευκωσίας- Λεμεσού μέχρι τη Λεωφ. Τσερίου, συνολικού μήκους 7,4χλμ.

Το Έργο που θα συγχρηματοδοτηθεί από την Πολιτική Συνοχής (Πρόγραμμα ΘΑλΕΙΑ) κατά την Προγραμματική Περίοδο 2021-2027, αφορά τμήμα της Φάσης Γ, ενώ το υπόλοιπο τμήμα της Φάσης αυτής, θα συγχρηματοδοτηθεί από το ταμείο του ΔΕΔ-Μ, «Συνδέοντας την Ευρώπη». Η Φάση Γ αφορά στο πρώτο σκέλος του Αυτοκινητόδρομου Λευκωσίας-Παλαιχωρίου, από την περιοχή της Ανθούπολης (Δήμος Λακατάμειας) μέχρι την Κοινότητα Ανάγυια.  Το τμήμα αυτό είναι μήκους 7 χλμ. περίπου και διαλαμβάνει πρόσθετα τμήματα αυτοκινητόδρομου μήκους 2,2 χλμ. Για κατάλληλη διασύνδεση με τις Φάσεις Β3 και Ε. Στη Φάση, περιλαμβάνονται επίσης και 3,5 χλμ. συνδετήριων δρόμων και δρόμων του δευτερεύοντος οδικού δικτύου, εκ των οποίων τα 1,5 χλμ. αφορούν σε Δρόμους Πρωταρχικής Σημασίας. Διαλαμβάνει επίσης τέσσερις ανισόπεδους κόμβους, από τους οποίους ο ένας είναι κόμβος μεταξύ δύο αυτοκινητοδρόμων, καθώς και μία κοιλαδογέφυρα μήκους 240 μ. περίπου στην Ανθούπολη. 

Αναμενόμενα Οφέλη/ Αποτελέσματα
  • Βελτίωση συνδεσιμότητας της Κύπρου με τον Ηπειρωτικό ευρωπαϊκό χώρο, με την υλοποίηση κρίσιμων ελλειπόντων τμημάτων του ΔΕΔ-Μ και τη δημιουργία ενός βασικού δικτύου αυτοκινητοδρόμων που καλύπτουν την εθνική επικράτεια και τη διασυνδέουν με τις πύλες εισόδου της Κύπρου (Αεροδρόμια & Λιμάνια)
  • Βελτίωση προσβασιμότητας του Πολεοδομικού Συγκροτήματος Λευκωσίας και δεκάδων περιφερειακών Δήμων και Κοινοτήτων
  • Μείωση χρόνου διακίνησης και αύξηση μέσης ταχύτητας διακίνησης
  • Βελτίωση των επιπέδων οδικής ασφάλειας για όλους τους χρήστες της οδού
  • Υποστήριξη της πολυτροπικότητας, της συνδυασμένης διακίνησης δημόσιων και ιδιωτικών μέσων μεταφοράς για επιβάτες (Ι.Χ. και λεωφορεία)
  • Υποστήριξη των εμπορευματικών μεταφορών με γρήγορη και ασφαλή διακίνηση εμπορευμάτων, με διασύνδεση κύριων τοποθεσιών δραστηριοτήτων (βιομηχανικές & γεωργικές περιοχές) και παράλληλη παράκαμψη των κατοικημένων περιοχών
  • Δυνατότητα αύξησης της βιώσιμης οικονομικής δραστηριότητας και ανάπτυξης για τις υποστηριζόμενες περιοχές
  • Περιβαλλοντικά οφέλη λόγω της μείωσης των διαμπερών κινήσεων διαμέσου κατοικημένων περιοχών (μείωση ατμοσφαιρικής ρύπανσης, μείωση θορύβου και οχληρίας
  • Βιώσιμη διαχείριση των ομβρίων υδάτων
  • Ανάπτυξη της ψηφιοποίησης των μεταφορών με την εγκατάσταση ευφυών συστημάτων μεταφορών (Intelligent Transport Systems- ITS).
Βίντεο